Riceverai una conferma per email all'indirizzo segnalato.

Nome
Cognome
E-Mail
Versione
 

SynAsTex Korrektur

sound performance di Florian Hecker

30/1/2019 - 1/2/2019
Scuola di Ingegneria e Architettura dell’Università di Bologna

Giovedì 31 gennaio (h 19.30) e venerdì 1 febbraio (h 12 + 19.30 + 21.30) Xing presenta nell’atrio monumentale della Scuola di Ingegneria e Architettura dell’Università di Bologna, SynAsTex Korrektur esecuzione in prima assoluta di live electronics per 9 canali dell’artista tedesco Florian Hecker. Il progetto fa parte del programma di ART CITY Bologna 2019 in occasione di ARTE FIERA.

SynAsTex Korrektur è la composizione più recente di Florian Hecker, uno dei massimi esponenti della computational music contemporanea. La Scuola di Ingegneria e Architettura dell’Università di Bologna,  ospiterà la messa in opera di questo nuovo “teatro della percezione” dando vita al dialogo tra l’architettura severa del razionalismo italiano -che enfatizza l’equilibrio tra slancio verticale e solidità strutturale- e la musica elettronica dell’artista tedesco -che dall’immaterialità numerica riesce a far emergere delle vere e proprie presenze oggettuali: sculture sonore che si manifestano come realtà fluttuanti grazie alla sintesi uditiva dello spettatore.

SynAsTex Korrektur (2019) nasce come approfondimento di Synopsis As Texture, composizione commissionata nel 2018 dal SWR Expertimentalstudio Freiburg, in occasione del festival Donaueschinger Musiktage 2018. Synopsis As Texture vedeva come protagonista una presenza scultorea centrale, il Frei Systemtechnik Filterbank, un digital vocoder ricostruito appositamente basandosi sul prototipo sviluppato dall’Expertimentalstudio tra il 1989 e il 1992. SynAsTex Korrektur mette in scena a Bologna una “parata di doppi”, frutto dell’analisi progressiva di quel materiale. Come per larga parte della produzione di Hecker, ci troviamo di fronte ad un processo continuo di perfezionamento dei materiali, ruotando attorno allo sviluppo fenomenologico del “medesimo”. L'analisi del suono, avviata come quantificazione della sensazione uditiva, risale agli inizi della psicofisica, alla fine del XIX secolo, sviluppandosi con continuità sino ad oggi. SynAsTex Korrektur risponde a questa storia utilizzando modelli contemporanei di analisi, astrazione, descrizione e ulteriore sintesi dei suoni generati algoritmicamente.

Dove
Università degli Studi di Bologna - Scuola di Ingegneria e Architettura
Viale del Risorgimento 2 Bologna

Quando
giovedi 31 gennaio h 19.30 (première)
venerdi 1 febbraio h 12 + 19.30 + 21.30  (repliche)

Ingresso gratuito

***

Thursday 31 January (7.30pm) and Friday 1 February (12pm + 7.30pm + 9.30pm) Xing presents the première of SynAsTex Korrektur, a live, computer-generated, 9-channel sound piece by the German artist Florian Hecker in the monumental atrium of the School of Engineering and Architecture of the University of Bologna. The event is part of the main projects of ART CITY Bologna 2019 on the occasion of ARTE FIERA.  

SynAsTex Korrektur is the most recent composition by Florian Hecker, one of the leading exponents of contemporary computational music. The School of Engineering and Architecture of the University of Bologna will host the implementation of this new "theater of perception" giving life to the dialogue between the severe architecture of Italian rationalism - which emphasizes the balance between vertical momentum and structural solidity - and the electronic of the German artist - which from the numeric immateriality brings out objectual presence that manifests as fluctuating realities.

SynAsTex Korrektur (2019) is a synthetic composition embracing the histories of analysis, abstraction and resynthesis of sound. SynAsTex Korrektur also is an in-depth revision of the piece Synopsis As Texture (2018), that has been commissioned by the SWR Expertimentalstudio Freiburg on the occasion of the Donaueschinger Musiktage 2018. Source material only appears in highly abstracted forms in these pieces. While in its original version, the instrumentation and central sculptural protagonist on stage, was the ‘Frei Systemtechnik Filterbank’, the bespoke digital vocoder and Second filter bank  commissioned by the Expertimentalstudio between 1989–1992, SynAsTex Korrektur exclusively stages an array of meticulously analized and resynthesised replicas of this source material.

SynAsTex Korrektur in Bologna presents a "parade of doubles", the result of the progressive analysis of that material. As with most of Hecker's production, we are faced with a continuous process of refining the materials, revolving around the phenomenological development of the "same". The subject of the analysis of sound and the quantification of auditory sensation dates back to the beginnings of psychophysics, in the late 19th century, and has developed continually since. SynAsTex Korrektur responds to this history by featuring contemporary models of analysis, abstraction, description and further resynthesis of algorithmically generated sound. Resulting in an amalgamation of the same through means of sound synthesis from the statistical descriptors that are in the current view of sound texture perception and texture synthesis.

SynAsTex Korrektur dramatises the related perceptual process of formal synthesis and disintegration. As the philosopher, Reza Negarestani observed: “Hecker is meticulously concerned with the productive discordance between sensible and formal dimensions. Rather than being formalist by virtue of merely applying a ready-made formalism (whether mathematical, stochastic, or algorithmic) to the process of sound design, or formalist by virtue of emphasizing regularities or symmetries of shapes and compositions of sound, Hecker’s work is formalist in virtue of amplifying the tensions between intuitive, sensible, and semantic components of sound perception on the one hand and disinterested, desemantified, and purely formal aspects of sound design on the other”.

Where
Università degli Studi di Bologna - Scuola di Ingegneria e Architettura
Viale del Risorgimento 2 Bologna (I)

When
Thursday 31 January 2019  7.30 pm (première)
Friday 1 Febraury 12pm + 7.30pm + 9.30pm  

Free Entrance