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Versione

JJA

 Gaëlle Boucand

 
 

JJA esplora il tema del senso di appartenenza e osserva le relazioni, esistenti o potenziali, fra le persone, le istituzioni e i territori. Il film di Gaëlle Boucand è l'inusuale ritratto, enigmatico e paradossale, di un uomo d'affari, tra potere e denaro, fuggito e auto-recluso in Svizzera. JJA sono delle iniziali. Ecco il ritratto di queste iniziali: JJA in giardino, JJA sulla sdraio in balcone, nel suo ufficio, nel bagno, insomma JJA e la sua solitudine. Un uomo di 85 anni, ritirato nella sua lussuosa proprietà, racconta la storia del suo successo economico e le ragioni del suo esilio. Il racconto è dominato dalla successione di conflitti con persone a lui più o meno vicine e si sviluppa, giorno per giorno, nei diversi angoli della sua residenza svizzera. Procedendo per inquadrature fisse, dall'insoluto soliloquio ad alta voce emergono ossessioni numerologiche e il rapporto col denaro, incastonati tra opere d'arte e mobilia, nella diffrazione caleidoscopica di un corpo e una voce quasi disgiunti. JJA mostra un'altra forma di potere - quella verbale - di un uomo che si rassicura col proprio discorso.

film, 51', 2012

JJA explores the sense of belonging, and reflects on existing and potentials relationships among individuals, institutions and territories. The film is a paradoxical, enigmatic and unusual portrait of a 85-years-old man of business, power and money. Remote in his luxurious estate, he tells about the story of his economic success and the reasons of his self-exile in Switzerland. JJA are his initials. This is the portrait of those initials: JJA in the garden, JJA in a deckchair on his balcony, in his office, in his bathroom. All in all, JJA, and his loneliness. His tale is led by several conflicts which set him against people more or less close to him, and displays alternatively from a day to the other, throughout each corners of his residency. The deserted setting is filled with an unceasing flood of words. He soliloquises, shares his memories, his obsession with numerology, his relationship with money, works of art, interior design, the building of a hen-house, and converses at great length about the state of the world or mere anecdotes. He just talks endlessly. Filmed in static shots, this unsual documentary shows a gap, a kaleidoscopic diffraction between his voice and his body, as if they were disconnected. Clearly, in spite of his loud confession,JJA remains a mystery. But another, distanced portrait emerges: the portrait of a form of power, that of speech and of a man who secures a kind of order with his own words.