Riceverai una conferma per email all'indirizzo segnalato.

Versione

La Ribot

 
 

La Ribot, danzatrice, coreografa e artista visiva ha contribuito allo sviluppo della nuova danza in Spagna negli anni '80. Installatasi prima a Londra e poi a Ginevra, dal 1991 ad oggi l'artista madrilena ha creato opere sceniche incentrate sul movimento, tra spettacolo, performance e video. Humor e eccentricità caratterizzano le sue proposte, che coprono un ampio spettro artistico e mettono in questione l'economia dello spettacolo, il mercato dell'arte, il ruolo dell'artista o l'attualità. Il lavoro di La Ribot, ponendosi alla confluenza delle arti dal vivo, della performance e delle arti plastiche, interroga i limiti temporali, spaziali e concettuali della danza e dell'immagine. Tra le sue creazioni si va dalla serie pluriennale di brevi azioni per Distinguished Project, riunite infine nella meta-performance Panoramix alla Tate Modern di Londra, sino alle durational performance come Laughing Hole, o le creazioni di massa come 40 espontáneos. Nel 2008 crea Gustavia in collaborazione con la coreografa francese Mathilde Monnier e nel 2009 debutta Llámame mariachi. E' a partire da questa pìece coreografica che La Ribot crea il film Mariachi 17 come parte integrante del lavoro scenico, affinando la sua esperienza di video-maker già testata con i video Despliegue (2001), Travelling (2003) e Cuarto de Oro (2008).

www.laribot.com

La Ribot, dancer by training, choreographer and visual artist, has contributed to the development of contemporary dance in Spain since the mid-80s. Living in London since 1991 the Madrid artist took her work along new paths by creating scenic works at the moving intersection of live art, performance and video. Humour and eccentricity are the distinctive features of her work, which covers a broad artistic field and questions the economic aspects of performance, the marketing of art in terms of the artist or the present time. La Ribot exposes and challenges her own observations, the starting point being the body, space, the image and movement. In 6 years she produced solo performances for her Distinguished Project, short-format pieces from 30’ to 7 mins, follwed by the durational performance Laughing Hole, or the mass prject 40 espontaneos, where the body is exposed as chosen subject and as living matter. Since moving to Geneva in 2004, she has taught at HEAD (Haute Ecole (College) of Art and Design and continues her exploration of different mediums. La Ribot has also opened up her work to other artistic encounters. One example is Gustavia, a show created in 2008 with the French choreographer Mathilde Monnier. Llámame mariachi is her last production. Starting from this new choreographic pìece La Ribot has created the movie Mariachi 17 as part of that scenic work, sharpening her filming direction begun with the videos Despliegue (2001), Travelling (2003) and Cuarto de Oro (2008).