Grazie di esserti iscritto alla newsletter di Xing. Riceverai una conferma per email all'indirizzo segnalato.
Thanks for joining the Xing newsletter. You’ll receive an email notification.

Versione

Sara Manente

 
 

Sara Manente lavora come coreografa, performer, danzatrice e ricercatrice a Bruxelles. I suoi progetti si sviluppano attraverso ricerche ibride e pubblicazioni performative: pezzi coreografici, film, testi, eventi, installazioni, happenings, workshops, esperienze telepatiche. Dopo gli studi di Semiotica, Linguistica e Scienze della Comunicazione all'Università di Bologna, di Drammaturgia della Danza all'Università di Anversa, e un post-master in Performing Arts al a.pass/Advanced Performance Training di Anversa, a distanza di 10 anni è tornata a far parte del Centro di ricerca a.pass/Cycle 1 come mentore. Attiva come autrice dal 2004, ha lavorato a progetti propri e con gli artisti dell’organizzazione no-profit Cabra, che ha co-fondato. Da sempre interessata al rapporto tra danza e linguaggio, le sue ricerche attuali riguardano l'estetica e l'etica all'intersezione tra arti dal vivo e colture viventi (live arts and live cultures): tecniche di fermentazione, chimerizzazione e (auto)immunità. "Nel mio lavoro c'è spesso la preoccupazione di espandere il momento  prima di nominare o categorizzare. Una sorta di sospensione in uno stato di sensazioni, paradossi e possibilità. In questa sospensione succede qualcosa al corpo". Manente è anche interprete in lavori per la scena di Marcos Simoes, Aitana Cordero Vico, Kate McIntosh, Juan Dominguez, Nada Gambier e Jaime Llopis.

saramanente.weebly.com 

Sara Manente works as choreographer, dancer, researcher and mentor in Brussels. Her projects are developed throughout hybrid researches and performative publishing: choreographic pieces, films, texts, events, workshops, telepathic experiences. She studied ballet and contemporary dance, and communication sciences at the University of Bologna and Antwerp with an interdisciplinary approach that lead to her understanding of dance as a performative language. Her performative work is based on re-mixing outputs from movement, iconography, memory, spatial perception, aesthetic values and individual singularity as a way to expand the practice of choreography narrowing the distance between performer and audience. In 2008 she attended a.pass post master degree in performing arts, and 10 years later she was part of the a.pass Research Center/Cycle 1. Her current focus are aesthetics and ethics at the intersection between live arts and live cultures: fermentation technology, chimerization and (auto)immunity. "In my work there is often the concern of expanding the moment before naming or categorizing. A sort of suspension in a state of affects, paradoxes and possibles. In this suspension something happens to the body." She has been working as performer or collaborator with Juan Dominguez, Kate McIntosh, Aitana Cordero Vico, Marcos Simoes, Jaime Llopis, Nada Gambier and Gaëtan Bulourde. She is one of the founding members of Cabra vzw.