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Olivier Kosta-Théfaine

 
 

Olivier Kosta-Théfaine, artista francese, si definisce un 'pittore di paesaggi'. Esplora la città attraverso i suoi margini ricercando elementi che ci sfuggono. Nella sua volontà di riabilitare il non interessante o il connotato, Olivier Kosta-Théfaine ricolloca nell’ambito della poesia il rapporto di forza spesso inestricabile che intratteniamo con lo spazio urbano. L’interesse per il dettaglio lo guida nei suoi spostamenti nutrendo il suo repertorio di immagini. Considerandosi a sua volta un puro prodotto della metropoli, Kosta-Théfaine gioca con i cliché e trasforma i riferimenti comuni. Il classicismo è evitato attraverso tecniche di vandalismo, così quando compone sulle tre cupole del Palais de Tokyo un cielo bruciato con l’accendino, i graffiti dei soffitti della sua adolescenza assumono le sembianze di dipinti rinascimentali. Artista autodidatta, ha esposto, tra l’altro, al Palais de Tokyo (2016), alla Abbaye de Maubuisson (2012) e alla Fondation Cartier (2009), e alcune sue opere fanno parte delle collezioni del Fonds Départemental d’Art Contemporain Essonne (2013) e del Fonds Municipal d’Art Contemporain della città di Parigi (2011).

www.olivierkostathefaine.com

Olivier Kosta-Théfaine, French artist, considers himself to be a 'landscape painter'. In his work, vandalism is tinged with classicism, and the margins become central. Kosta-Théfaine dissects the city at its edges, with its bad reputations and urban legends. He paints the abstract details of a street, observes the weeds, burns ceilings with a lighter, and breaks glass bottles so as to produce French-style gardens or to create football fan scarves, in homage to the banlieues, while targeting the tension that exists between the desire to flee them and the need to defend them body and soul. In his desire to rehabilitate the uninteresting or the connoted, the artist repositions the often-inextricable power relations of the city within the realm of poetry. Considering himself a pure product of the city, Kosta-Théfaine plays with clichés. In his work for the Palais de Tokyo, for example, where he took charge of three cupolas, on which he composed a burnt sky with a lighter – a technique he takes from the entrances to council housing blocks, where young kids burn time by writing in fire on the ceilings – thus mingling influences of classic frescoes from Italian palazzos with the traditions of everyday cheap vandalism. A self-taught artist, Kosta-Théfaine has exhibited at the Palais de Tokyo (2016), Abbaye de Maubuisson (2012) and Fondation Cartier (2009), and some of his works are part of the Fonds Départemental d’Art Contemporain Essonne (2013) and Paris Fonds Municipal d’Art Contemporain (2011) collections.