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Valerio Tricoli

 
 

Valerio Tricoli, compositore di musica elettroacustica e improvvisatore radicale su strumenti elettronici analogici, di origine palermitana, opera attualmente in Germania. Valerio Tricoli è considerato uno degli elementi di punta della nouvelle vague musicale italiana. Dalla metà degli anni ’00, utilizza il Revox B77 come dispositivo unico per il campionamento dal vivo, la trasformazione in tempo reale, l’editing e il mix di fonti sonore pre-registrate (field-recordings o registrazioni in studio) sia per i concerti live, che per la creazione delle tracce pubblicate su disco. Sul piano formale il suo lavoro compositivo si situa in una zona di incontro tra la musica concreta e un concettualismo che lo porta ad indagare la relazione instabile tra realtà, virtualità e memoria nell’evento acusmatico. Tricoli privilegia la frattura sulla continuità, e usa una gamma dinamica molto ampia che salta improvvisamente dal quasi-silenzio a raffiche estreme di suono, tra tensione e tattilità. E’ membro fondatore dell'etichetta/collettivo Bowindo e del gruppo 3/4HadBeenEliminated e ha collaborato con continuità con Thomas Ankersmit, Antoine Chessex, Werner Dafeldecker, Anthony Pateras. Ha pubblicato con PAN, Die Schachtel, Formacentric, Dilemma Records, Bowindo.

Valerio Tricoli is an Italian composer and performer of electro-acoustic music, born in Palermo and currently residing in Munich. Since the mid ’00 his main instruments for live presentations is the Revox B77 reel-to-reel tape recorder, used as a completely analogue, ergonomic device for live sampling and real-time transformation, editing and mixing of pre-recorded (field or studio recordings) and made-on-the-spot sound sources. On a formal level his sets focus on the impromptu creation of a narrative which takes into account the multiple relations intervening between reality, virtuality and memory during the acoustic event: sounds are always hovering between the ‘here and now’ of the concert situation and the shady domain of memory, distant but at the same time present like in a deja-vu experience. Privileging fracture over continuity and by the use of a dynamic range that could often jump suddenly from near-silence to extreme blasts of sounds, an almost tactile feeling of brooding tension is often attained. His electro-acoustic studio compositions, documented on few records, are aligned to the tradition of Musique Concrète and explore themes of the internal and of the occult, which together with the large use of spoken text makes them often deeply existential works. He is a founding member of the italian avant-rock group 3/4HadBeenEliminated and has been working extensively with Thomas Ankersmit, Antoine Chessex, Werner Dafeldecker, Anthony Pateras. He has released sound works with PAN, Die SchachtelFormacentric, Dilemma Records, Bowindo.