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Versione

FasFari

 Alessandro Bosetti

 
 

FasFari ha a che fare con una forma di parola prima del dire, un'emissione vocale che invoca il senso senza mai dispiegarlo pienamente e che suggerisce appena un corpo e un'identità biografica. FasFari è la 36esima incarnazione di Plane Talea, un archivio/strumento che Alessandro Bosetti va costruendo dal 2016 fatto di voci anonime - ad oggi più di ottanta - ordinate in migliaia di emissioni vocali (utterances). Ogni performance di Plane Talea è preceduta da incontri in cui dei volontari donano la propria voce e accettano che essa possa vivere in autonomia, diventando un oggetto vivo, contemporaneamente fittizio e reale. Le utterances raccolte una ad una sono ordinate in una tassonomia idiosincratica che le dispone in organum e le costituisce in strumento, poi suonato per realizzare una musica vocale puramente utopica, una polifonia che edifica tessiture brulicanti a partire dalla moltiplicazione dei dettagli e delle imperfezioni di cui le voci sono portatrici. In FasFari il dispositivo diviene un universo, chiuso ma vasto, puramente vocale, a cappella. I suoni vocali non sono mai trasformati elettronicamente ma solo ricomposti, ricombinati, giustapposti o sovrapposti.

***

Alessandro Bosetti
FasFari

 
composed by Alessandro Bosetti
mixed at GMEM - Centre national de création musicale de Marseille
master Giuseppe Ielasi
cover Robert Horvitz, Form is Still the Language of Time, 1970 (detail)
artwork Xing
printed by handle with care Berlin
format vinyl (white)
released by Xing in an edition of 150 copies
including collector’s edition of 20 copies, each accompanied with a graphic and text table, designed and hand drawn by Alessandro Bosetti with phonetic alphabet, 30 cm x 30 cm, signed by the artist
cat.n° XONG collection XX13 (2024)
label Xing
 
tracks:
 
A:   (19:02)
Fās
Fari
Flatus
Facies
Fatus

 
B:   (19:35)
Afasia
Fate
Fasti
Futon
Arruffato
Facile

 
Collector’s edition - hand drawn tables:
 
Colto / ˈkolto    (#1/20)
Bologna / boˈloɲɲa    (#2/20)
Canta / ˈkanta   (#3/20)
Chiuso aperto / ˈkjuso  aˈperto    (#4/20)
Corno / ˈkɔrno    (#5/20)
Deh / ˈdɛ    (#6/20)
Gamba / ˈgamba    (#7/20)
Gote / ˈgɔtɛ    (#8/20)
Intervalli / in'ter'val'li    (#9/20)
Johnny
/ d͡ʒɑni    (#10/20)
Jujitsu / ʤuˈʤittsu    (#11/20)
Kristal / křišťál    (#12/20)
Madame et Monsieur / ma.dam e mə.sjø    (#13/20)
Mostro / ˈmostro    (#14/20)
Qui / ˈkwi    (#15/20)
Rotolo / ˈrɔtolo    (#16/20)
Sillaba uno / ˈsillaba ˈuno    (#17/20)
Sillaba due / ˈsillaba ˈdue    (#18/20)
Sprezza / spretˈtsa    (#19/20)
Valle / ˈvalle    (#20/20)

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FasFari  is composed of short vocal emissions that deal with a form of speech before the act of saying, sound particles that invoke meaning without ever fully unfolding it, and barely suggest a body and a biographical identity. FasFari is the 36th incarnation of Plane Talea, an archive/instrument that Alessandro Bosetti has been building since 2016, made up of anonymous voices - to date more than 80 - sorted into thousands of utterances. Each Plane Talea performance is preceded by individual recording encounters in which volunteers donate their voice and accept that it can live autonomously, becoming a living, fictitious and real object. The collected utterances are ordered in an idiosyncratic taxonomy that arranges them in organum and constitute an instrument, then played to create a purely utopian vocal music, a polyphony that builds teeming textures starting from the multiplication of the details and imperfections of which the voices are carriers. In FasFari this device becomes a closed but vast universe. Vocal sounds are never electronically transformed but only recomposed, recombined, juxtaposed or superimposed (no sound processing, cloning or selection through AI). All sentences begin and end naturally.