Grazie di esserti iscritto alla newsletter di Xing. Riceverai una conferma per email all'indirizzo segnalato.
Thanks for joining the Xing newsletter. You’ll receive an email notification.

Versione

Mattin

 
 

Mattin è un artista basco che lavora con l'improvvisazione ed il noise -nel senso più ampio del termine- esplorandone il potenziale piuttosto che adottarlo come mero genere musicale. Indaga la natura ed i parametri dell'improvvisazione ed il rapporto tra l'idea di 'libertà' e la costante innovativa implicata. Tradisce in questo modo ogni aspettativa di fruizione per ridefinire le architetture sociali dello spazio, mettendo in discussione la relazione stereotipata tra un performer 'attivo' e un pubblico 'passivo', introducendo l'energia di una presenza dal vivo che non presuppone alcun limite. Agendo con diversi media e formati, Mattin mira a rivelare le strutture economiche e sociali della produzione sonora sperimentale in ambito live (concerti e performance, esposizioni), discografico e saggistico. Mattin fa parte delle band Billy Bao e Regler e ha all'attivo oltre 100 uscite su diverse etichette internazionali. Ha esposto e fatto tournée in tutto il mondo. Si è esibito in festival come Performa (NYC), No Fun (NYC), Club Transmediale (Berlino), Arika (Glasgow) e ha tenuto conferenze e insegnato in istituzioni come Dutch Art Institute, Cal Arts, Bard College, Paris VIII, Princeton Università e Goldsmiths College. Nel 2017 ha completato un dottorato di ricerca presso l'Università dei Paesi Baschi sotto la supervisione del filosofo Ray Brassier. Gestisce le etichette discografiche sperimentali w.m-o/r, Free Software Series e Desetxea. Ha curato la raccolta di testi Noise & Capitalism con Anthony Iles (Kritika/Arteleku 2009), ed è autore del libri Unconstituted Praxis (CAC Bretigny & Taumaturgia 2012) e Social Dissonance (Urbanomic 2022). E’ in preparazione il libro Abolishing Capitalist Totality: What is To Be Done Under Real Subsumption? (Archive Books). Attualmente sta conducendo con Miguel Prado il podcast Social Discipline, partito nel 2021. Prado e Mattin fanno anche parte della Noise Research Union con Cecile Malaspine, Sonia de Jager, Martina Raponi e Inigo Wilkins. Mattin ha partecipato a documenta14 ad Atene e Kassel con Social Dissonance (2017), un concerto della durata di 163 giorni, facendo collassare i formati e giocando con diversi livelli di visibilità e invisibilità. E’ in corso alle Galerias Municipais di Lisbona Expanding Concert (2019-2023) un concerto lungo quattro anni distribuito nel tempo e nello spazio attraverso diversi media. Tra gli interventi in Italia ricordiamo il polemos corale No No Nono No NO! (2015) composizione di Mattin commissionata da Xing in occasione del progetto RESISTENZA ILLUMINATA. Omaggio a Luigi Nono in collaborazione con la Fondazione Teatro Comunale di Bologna. Nel 2023 Mattin ha pubblicato l’album Seize the Means of Complexity per Xong collection/Xing.

www.mattin.org

Mattin is a Basque artist working with improvisation and noise, in the broadest sense of the term: exploring its potential rather than adopting it as a mere musical genre. Through his practice and writing, he explores performative forms of estrangement as a way to deal with structural alienation. Using a conceptual approach, Mattin betrays any expectation, redefining the social architectures of space, questioning established conventions and the stereotyped relationship between an 'active' performer and a 'passive' audience, and introducing the energy of a live presence that does not presuppose any limits. Working with different media and formats, Mattin seeks to address the economic and social structures of experimental music production through live performances, recording and writing. Mattin is part of the bands Billy Bao and Regler and has over 100 releases on various international labels. He has exhibited and toured worldwide. He has performed at festivals such as Performa (NYC), No Fun (NYC), Club Transmediale (Berlin), Arika (Glasgow) and has lectured and taught at institutions such as Dutch Art Institute, Cal Arts, Bard College, Paris VIII, Princeton University and Goldsmiths College. In 2017 he completed a PhD at the University of the Basque Country under the supervision of the philosopher Ray Brassier. He runs the experimental record labels w.m-o/r, Free Software Series and the net-label Desetxea. He edited the collection of texts Noise & Capitalism with Anthony Iles (Kritika/Arteleku 2009), and is the author of the books Unconstituted Praxis (CAC Bretigny & Taumaturgia 2012) and Social Dissonance (Urbanomic 2022).The volume Abolishing Capitalist Totality: What is To Be Done Under Real Subsumption? is in preparation (Archive Books). He is currently co-hosting the Social Discipline podcast with Miguel Prado, started in 2021. Prado and Mattin are also part of the Noise Research Union with Cecile Malaspine, Sonia de Jager, Martina Raponi and Inigo Wilkins. Mattin took part in documenta14 in Athens and Kassel with Social Dissonance (2017), a durational concert lasting 163 days, collapsing formats and playing with different levels of visibility and invisibility. Currently at the Galerias Municipais in Lisbon is in progress The Expanding Concert (2019-2023), a four-year concert distributed in time and space through different media. Among his interventions in Italy we remember the choral polemos No No Nono No NO! (2015), a composition by Mattin commissioned by Xing on the occasion of the project RESISTENZA ILLUMINATA. Homage to Luigi Nono in collaboration with the Teatro Comunale di Bologna Foundation. In 2023 Mattin released the LP Seize the Means of Complexity for Xong collection/Xing.