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Sara Manente

 
 

Sara Manente performer, danzatrice e coreografa d'origine italiana con base a Bruxelles. Dopo gli studi di Semiotica, Linguistica e Scienze della Comunicazione all'Università di Bologna, di Drammaturgia della Danza all'Università di Anversa, e un post-master in Performing Arts al A.Pass/Advanced Performance Training di Antwerp, dal 2004 realizza performance, happenings, installazioniprogetti di ricerca che avvicinano coreografia e arti visive. Ha lavorato a suoi progetti con Marcos Simoes, Ondine Cloez, Michiel Reynaert, Alessandra Bergamaschi, Constanze Schellow, Hwang Kim e con gli artisti dell’organizzazione no-profit Cabra, che ha co-fondato. Tra questiDemocratic Forest (progetto di ricerca), To park (performance installazione),  Some performances (video), Lawaai means Hawaai (trio performativo su rumore e danza),  Grand Tourists (progetto sperimentale in situ), Not not a lecture lecture (performance e pubblicazione), Faire un four (quartetto sulla trasformazione di 4 simili e 4 diversi), x: I liked B better/ y: I am 29 too (esperimento di telepatia tra Nord e Sud Corea), This place (serie di performance basate su fenomeni ESP e la lettura dei tarocchi, con 7 coppie artistiche), Rita (video e performance concatenati ad un progetto collettivo di Cabra), #3 (una danza da leggere), e LAVA (duo performativo su idiozia, alterità e visioni). Il progetto Spectacles (2016-17) prende forma di set/film/performance e di una serie di danze da leggere. Nel 2017 realizza con Christophe Albertijn Spectacle #4, film anaglifo 3D sul rapporto tra danza e linguaggio. Manente è anche interprete in lavori per la scena di Marcos Simoes, Aitana Cordero Vico, Kate McIntosh, Juan Dominguez, Nada Gambier e Jaime Llopis.

cabra.weebly.com   saramanente.weebly.com 

Sara Manente, italian choreographer and performance artist, based in Brussels. Her solo work is focused on the understanding of dance as a performative language as in Lawaai means Hawaai (2009) and Faire un four (2011). For her, re-mixing outputs from movement, iconography, memory, spatial perception, aesthetic values and individual singularity is a way to expand the practice of choreography narrowing the distance between performer and audience. In 2016, she started a research around the critical relationship between dance and language: Spectacles are written texts, interviews, a lecture performance and a 3D film in collaboration with Christophe Albertijn questioning what does dance tell us and how are we to talk about dance. Since 2004, she has made performances, videos and research projects of her own and in collaboration namely with Alessandra Bergamaschi Democratic forest (research and workshops, 2008-2009), To park (performance installation, 2008-2010), with Ondine Cloez and Michiel Reynaert Some performances (video, 2008) and Grand Tourists (experimental in-situ project, 2010). In 2004-5, she created and produced two dance pieces in collaboration with Marcos Simoes and since 2012 they have been working together again questioning notions of collaboration and the relation with the audience by making performances and workshops: This place (a series of works based on ESP -extra sensorial perception- with seven  artistic couples, 2012-2014), x: I liked B better/ y: I am 29 too (telepathic experiment between North and South Korea, 2013), Tele Visions (telepathic tests with the audience, 2015/2016) and Lava (a mixed media dance performance, 2016). She has been working as performer or collaborator with Juan Dominguez, Kate McIntosh, Aitana Cordero Vico, Marcos Simoes, Jaime Llopis, Nada Gambier and Gaëtan Bulourde. She is one of the founding members of Cabra vzw.